Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Prochowicach

ul. Młyńska 3

59-230 Prochowice 

tel. 76 85 84 464

sekretariat@sp1prochowice.pl

Program koła

PROGRAM PRACY KOŁA INFORMATYCZNEGO NA ROK SZKOLNY 2010/2011
DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PROCHOWICACH


WSTĘP


Jednym z zadań współczesnej zreformowanej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Celem każdego nauczyciela powinno być stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informacyjną w różnych dziedzinach życia. Pogłębianie wiedzy informatycznej sprzyja uczniom w ich ogólnym rozwoju, pozwala na rozwijanie zainteresowań, pogłębia wiedzę o świecie, rozwija intelektualnie i umysłowo. Praca z komputerem stwarza wiele okazji do samokontroli i samooceny, a w przypadku pracy zespołowej uczy bezpośredniej współpracy - pobudza do dyskusji i stawia przed koniecznością wypracowania wspólnych rozwiązań, za które ponosi odpowiedzialność.

CELOWOŚĆ PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zasadniczym celem jest dążenie nauczyciela do stymulowania aktywności poznawczej i twórczej uczniów. Chodzi w tym o to aby nie tylko pobudzać zainteresowania, ale również właściwie ukierunkować ciekawość uczniów. Zajęcia koła informatycznego należy traktować jako uzupełnienie i poszerzenie wiadomości z zakresu informatyki i technologii informacyjnej w znacznym stopniu uwzględniającym oczekiwania uczniów. Aby cele programu zostały zrealizowane, muszą być spełnione niezbędne wymagania;

- jedna godzina zajęć tygodniowo
- komputer z dostępem do Internetu pracujący w sieci
- w miarę możliwości oddzielne stanowisko dla każdego uczestnika kółka
- licencjonowany system operacyjny Windows
- licencjonowane oprogramowanie
- programy edukacyjne

OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA

1) Ukazywanie uczniom, w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem w pracy, nauce, zabawie, komunikacji
2) Rozwijanie u uczniów zainteresowań technologią informacyjną
3) Kształtowanie uzdolnień w dziedzinie informatyki
4) Kształtowanie postawy poznawczej i twórczej
5) Poznawanie i rozumienie otaczającego świata
6) Kształtowanie umiejętności prawidłowej oceny informacji pod względem zagrożeń płynących z Internetu
7) Kształtowanie postawy szacunku dla własności intelektualnej
8) Dostrzeganie potrzeby samokształcenia
9) Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie

METODY NAUCZANIA

1) Wykład i omówienie zagadnienia realizowanego na zajęciach, połączone z pokazem przy wykorzystaniu komputera i projektora
2) Przykładowe ćwiczenia wykonywane przez nauczyciela, aż do samodzielnego wykonania ich przez uczniów
3) Stopniowanie trudności wykonywanych ćwiczeń (dostosowanie do możliwości poznawczych ucznia)
4) Ćwiczenia wykonywane przez uczniów indywidualnie i grupowo
5) Wspieranie uczniów w pracy na komputerze

ZASADY NAUCZANIA

W toku pracy koła informatycznego, powinny być uwzględnione potrzeby i oczekiwania uczniów. Dlatego też nauczanie powinno przebiegać zgodnie z następującymi zasadami:

·         przystępności - przekazywane wiadomości muszą być zrozumiałe dla ucznia i dostosowane do jego możliwości poznawczych

·         poglądowości - przekaz nauczyciela musi być poparty przykładami, ćwiczeniami

·         stopniowanie trudności - świadome przejście od zadań prostych do coraz bardziej skomplikowanych

·         związku teorii z praktyką - ukazywanie wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE

W czasie zajęć koła informatycznego należy wykorzystywać różne środki dydaktyczne:
- podręczniki
- odpowiednie programy
- komputerową sieć lokalną z dostępem do Internetu
- drukarkę
- skaner

- projektor multimedialny
- programy multimedialne
- słuchawki
- prezentacje multimedialne (przykłady ćwiczeń)
- czasopisma o tematyce komputerowej

SPOSÓB KONTROLI POSTĘPÓW UCZNIÓW

Celem koła informatycznego nie jest ocena osiągnięć uczniów a jedynie dostarczenie informacji o sposobie i przystępności prowadzenia zajęć, oraz o stopniu zaangażowania ich tematyką poszczególnych spotkań. Sposobem tej kontroli będą wypowiedzi uczniów w trakcie rozwiązywania zadań, problemów, przy pomocy komputera. Inną formą kontroli osiągnięć uczniów mogą być zadania zlecone przez nauczyciela do samodzielnego wykonania, które to dostarczą odpowiedniej wiedzy na temat ich postępów. Swoistego rodzaju formą oceny będzie frekwencja uczniów na zajęciach koła.



TREŚCI KSZTAŁCENIA

Treści kształcenia koła informatycznego podzielone zostały na działy i tematy, które nauczyciel w toku zajęć może poszerzać lub skracać w zależności od warunków i oczekiwań zarówno samego nauczyciela jak i wychowanków. Zadaniem nauczyciela jest umożliwienie uczniom wykorzystania gromadzonej wiedzy do rozwijania kompetencji w zakresie:

·         samodzielnego pogłębiania wiedzy informatycznej

·         korzystania ze źródeł informacji dostępnej na stronach internetowych lub innych dostępnych za pomocą komputera

·         samodzielnego rozwiązywania problemów w pracy z programami użytkowymi
świadomego wyboru i zastosowania komputera w praktyce

·         redagowania dokumentów tekstowych

·         opracowywanie dokumentów graficznych

·         wykorzystania komputera jako źródła informacji, pracy i zabawy

·         zadowolenia z dobrze wykonanej pracy lub pokonania trudności

·         samokontroli i samooceny

·         konieczności wypracowania wspólnych rozwiązań i ponoszenia odpowiedzialności za grupę


1) Zasady korzystania z pracowni informatycznej - (1 godz.)
- przydział stanowisk komputerowych
- przypomnienie regulaminu i zasad BHP podczas pracy na komputerach
- wspólne ustalenie planu pracy i określenie oczekiwań uczniów
- ustalenie terminu cotygodniowych spotkań

2) Edytory grafiki i tzw. mała poligrafia – (6 godz.)

- tworzenie grafiki w programie Paint i innych edytorach grafiki

- korzystanie z zaawansowanych funkcji programów graficznych

- projektowanie zaawansowanych dokumentów graficznych
3) Tworzenie dokumentów tekstowych - (10 godz.)
- redagowanie i formatowanie tekstu
- zaawansowane projektowanie dokumentów tekstowych; wstawianie grafiki, tabelek, wykresów, wzorów matematycznych,
- łączenie kilku dokumentów w całość (hiperłącze)
- tworzenie w edytorze tekstu dokumentów okazyjnych np.: kartek, zaproszeń, dyplomów, listów pochwalnych, wizytówek itp.
- tworzenie biuletynu, gazetki szkolnej (układanie tekstu w szpalty typu gazetowego, ozdabianie grafiką, zdjęciami i itp.)
4) Korzystanie z Internetu i zasobów internetowych - (10 godz.)
- zagrożenia wynikające z nieograniczonego dostępu do Internetu
- poczta elektroniczna - pisanie i wysyłanie wiadomości
- możliwości komunikacji międzyludzkiej za pomocą Internetu - gadu-gadu, portale dyskusyjne, skype,
- korzystanie z usług wyszukiwarek internetowych
- wyszukiwanie informacji i materiałów na stronach WWW,
- zapisywanie na dysku ściągniętych materiałów (tekst, grafika, dostępne gry i programy, itp.).
- własność intelektualna (piractwo, kradzież, odpowiedzialność karna)
5) Wykorzystanie komputera do ff25wspomagania uczenia się - (10 godz.)
- wykorzystanie programów do nauki języków obcych
- wykorzystanie słowników i encyklopedii multimedialnych
- tworzenie bazy danych (pojęć geograficznych, historycznych, biologicznych, słownika komputerowego, itp.)
- wykorzystanie komputera do testowania swoich osiągnięć przy wykorzystaniu programów dydaktycznych
- tworzenie prezentacji multimedialnych na zadany temat (parki narodowe, rzeki świata, nasze góry, rozwój techniki i komputeryzacji, itp.).
6) Praca z arkuszem kalkulacyjnym - (10 godz.)
- obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

- tworzenie prostych formuł

- zastosowanie funkcji arkusza
- wstawianie diagramów i wykresów
- odczytywanie danych z tabel i diagramów

7) Rozrywka z komputerem - (3 godz.).
- omówienie zagrożeń wynikających z niewłaściwego doboru gier komputerowych
- korzystanie z gier komputerowych (z nastawieniem na gry edukacyjne, logiczne, zręcznościowe).

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:

Zakłada się, że w czasie zajęć uczniowie osiągną kompetencje w zakresie:
- umiejętności przestrzegania zasad BHP podczas pracy z komputerem
- zaawansowanego tworzenia i formatowania dokumentów tekstowych
- tworzenia dokumentów łączonych ze sobą za pomocą hiperłączy
- tworzenia biuletynów lub innych dokumentów typu gazetowego
- rozwiązywania problemów i pracy w grupie (łączenie dokumentów wykonanych przez kilku uczniów w całość)
- umiejętności udostępniania plików i folderów w sieci lokalnej
- obsługi poczty elektronicznej
- świadomości zagrożeń wynikających z nieograniczonego dostępu do Internetu
- umiejętności korzystania z wyszukiwarek internetowych różnego typu
- umiejętności szukania, znajdywania potrzebnych informacji i ocena pod względem przydatności
- umiejętności umieszczania materiałów na szkolnej stronie internetowej
- umiejętności wykorzystania komputera do wspomagania uczenia się np. przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
- umiejętności oceny pracy pod względem estetyki, przydatności, wartości dydaktycznej itp.
- umiejętność właściwego wyboru gier komputerowych
- świadomości kar za nieprzestrzeganie zasady własności intelektualnej innych

ROLA NAUCZYCIELA W PROCESIE DYDAKTYCZNYM

Nauczyciel w czasie swoich zajęć z uczniami powinien:
- odpowiednio organizować pracę uczniów
- przedstawić i zapewnić warunki bezpiecznej pracy z komputerem
- stosować odpowiednie metody pracy
- prowadzić zajęcia w pracowni komputerowej
- przygotowywać zestawy ćwiczeń, materiały do wykorzystania na zajęciach
- przygotowywać zestawy programów edukacyjnych dla uczniów
- wspomagać uczniów zarówno przy rozwijaniu ich samodzielności intelektualnej jak i przy wskazywaniu sposobów rozwiązywania problemów
- umożliwiać uczniom dokonywanie wyborów edukacyjnych stosownie do ich uzdolnień i osiągnięć
- wykazywać zainteresowanie pracą i prawidłowo oceniać gotowe prace
- różnicować zadania pod względem możliwości poznawczych uczniów
- dążyć do osiągnięcia założonych celów
- zachęcać i rozwijać aktywność uczniów
- zachęcać do rozwijania swoich zainteresowań

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU:


Plan koła informatycznego opracowany został przy założeniu, że zajęcia obywać się będą raz w tygodniu przez wszystkie miesiące roku szkolnego. Dopuszcza się płynność w doborze tematów i liczby godzin przeznaczonych na realizację zarówno poszczególnych działów jak i tematów. Możliwa jest rezygnacja z niektórych tematów bez ogólnej szkody dla koncepcji programu. Jednocześnie zakłada się możliwość zwiększonej realizacji tematów, jeśli oczekiwania nauczyciela i uczniów nie zostaną spełnione w zaplanowanym czasie.
Rolą koła informatycznego jest realizacja głównego celu edukacji informatycznej, zapewnienie uczniom korzystania z technologii informacyjnej, zapewnienie rozwoju zainteresowań, wypełnienie czasu wolnego.